![](/media/lib/532/n-smartfondziecko-3d5c51d0c1838659b39d86fb9164d316.jpg)
Uspokajanie dziecka za pomocą smartfonów czy tabletów może się zemścić w przyszłości
19 grudnia 2022, 12:10Częste wykorzystywanie smartfonów czy tabletów do uspokojenia dziecka może się zemścić. Wielu rodziców, by jak najszybciej uspokoić niegrzeczne czy marudzące dziecko, daje mu do ręki smartfon lub tablet. To zwykle natychmiast działa. Jednak może prowadzić do jeszcze gorszego zachowania i problemów emocjonalnych w przyszłości
![](/media/lib/580/n-sloncemagnet-ef3f76ffeff7d3eb7f9f5a18e6c535e2.jpg)
Płytko położone słoneczne dynamo? Zaskakujące wyniki symulacji działania naszej gwiazdy
24 maja 2024, 10:32W Nature ukazał się artykuł pod kontrowersyjnym tytułem The solar dynamo begins near the surface. Jego autorzy, naukowcy z Wielkiej Brytanii i USA, informują, że rozbłyski słoneczne i plamy na Słońcu to wynik procesów, które mają miejsce w najbardziej zewnętrznych warstwach naszej gwiazdy. To spore zaskoczenie. Powszechnie uważa się napędzające te zjawiska pole magnetyczne Słońca generowane jest przez procesy zachodzące na głębokości około 200 000 kilometrów.
![](/media/lib/30/inteligentny-asystent-c6ca927d05678ef67d4b5a418abba207.jpg)
Implant, który się uczy
25 czerwca 2008, 10:38Implanty neuronalne mają pomóc osobom sparaliżowanym i posługującym się protezami kończyn w sprawowaniu nad nimi kontroli za pomocą myśli. Do tej pory interfejsy człowiek-maszyna były bardzo toporne i nieelastyczne. Reagowały np. tylko na określony typ sygnału neuronalnego, w dodatku reakcja ta była niezmienna (bazowała na zadanych algorytmach). Naukowcy z Uniwersytetu Florydzkiego ulepszyli tego typu urządzenia, dzięki czemu mogą się one uczyć wraz z mózgiem.
![](/media/lib/59/temperatury-ciesnina-961ee86f5fc101e3ed02fbc08724bebb.jpg)
Istotna cieśnina
12 stycznia 2010, 12:29Międzynarodowe badania przeprowadzone pod kierownictwem specjalistów z amerykańskiego Narodowego Centrum Badań Atmosferycznych (NCAR) pokazują, jak kolosalny wpływ na klimat mogą mieć zmiany na niewielkim obszarze kuli ziemskiej.
![](/media/lib/38/skorupa-zolwia-44923ba9c7c2c04a76887a7b2d6a1322.jpg)
Ślepe naśladowanie rodziców popłaca
1 marca 2011, 13:42Ślepe naśladowanie zachowania rodziców, np. powracanie, by się rozmnożyć, do miejsca narodzin, może być najlepszą strategią z punktu widzenia długoterminowego sukcesu ewolucyjnego własnych genów – uważają naukowcy z Uniwersytetów w Exeter i Bristolu.
![](/media/lib/130/n-ryszardportret1-f0194c82eaf77e9c7f59afe031e5e76c.jpg)
Na tropie zaginionego władcy
10 września 2012, 18:29Ryszard III zajmuje w historii Anglii miejsce szczególne. Nie tylko był ostatnim władcą z rodu Plantagenetów, ale jest też jedynym królem, którego miejsce pochówku nie jest znane
Artysta słyszy barwy, zamiast je widzieć
21 marca 2014, 07:35Trzydziestojednoletni obecnie Neil Harbisson urodził się z achromatopsją (całkowitą ślepotą barwną). Ponieważ jest artystą, od lat próbował znaleźć sposób na doświadczanie kolorów. Dziesięć lat temu wpadł na pomysł, że zamiast widzieć, mógłby je słyszeć.
![](/media/lib/118/n-sen-c8578912e8d3db217b265d84817afa26.jpg)
Dane z aplikacji ujawniły światowe wzorce snu
9 maja 2016, 11:55Dzięki analizie danych z aplikacji i modelowi matematycznymi ujawniono wzorce snu z całego świata. Okazało się m.in., że Holendrzy śpią niemal godzinę dłużej niż Singapurczycy i Japończycy.
![](/media/lib/118/n-ewolucja-973230d448559ce79d0e83de1457d86c.jpg)
Wspólny przodek człowieka i małp był wielkości gibona
12 października 2017, 14:04Najnowsze badania sugerują, że ostatni wspólny przodek człowieka i małp był znacznie mniejszy niż się powszechnie sądzi. Był mianowicie wielkości współczesnego gibona. Wyniki badan opublikowano w najnowszym numerze Nature Communications.
![](/media/lib/329/n-samolotmit-52f36ad30fda24b85b3b0112a499a028.jpg)
Pierwszy samolot z napędem bez ruchomych części
23 listopada 2018, 05:42Wszystkie samoloty, od początku istnienia tych maszyn, poruszają się dzięki pomocy ruchomych części, takich jak śmigła czy turbiny. Inżynierowie z MIT skonstruowali pierwszy w historii samolot, który nie zawiera żadnych ruchomych części. Jest on zasilany przez „wiatr jonowy” wytwarzany na pokładzie samolotu, który zapewnia mu wystarczający ciąg, by utrzymać maszynę w powietrzu